Gondolta volna, hogy az agy fejlődése befolyásolja a párválasztást és viszont, illetve a szépségideál megítélését? Szinte naponta találkozunk az agykutatás eredményeivel: ezen alapulnak a kreativitást fejlesztő módszerek, a marketingesek "agyszkennelése", az Alzheimer-kór késleltetésére irányuló gyakorlatok. lyen és hasonló témákban felvetett kérdésekre kaphatunk tudományosan megalapozott válaszokat Dick Swaab A kreatív agy című új könyvéből, amelyben a szerző az agykutatás legújabb eredményeit veszi sorra. Hollandia leghíresebb neurobiológusa közérthető és rendkívül olvasmányos formában hozza be nappalinkba ezt a bonyolult tudományt. Magyarázatot ad mindennapi életünk mozgatórugóira, történéseire, miközben remek tanácsokkal is segít bennünket.
Az emberi agy mérete és funkcionalitása óriási tempóban növekedett. Hárommillió év alatt súlya megháromszorozódott. Az 1500 grammos agy lényegesen nagyobb, mint ami testünk irányításához szükséges. Így egyre bonyolultabb problémák megoldására vagyunk képesek. A növekedéssel együtt agyunk minőségi, strukturális változáson is átesett. A kutatók szerint agyunk elméletileg a mostani kétszeresére-háromszorosára is növekedhet. Dick Swaab mérlegeli az eltérő véleményeket: lesz-e további növekedés, ha igen, milyen mértékű, illetve nem is lesz további változás.
Az agykutatás számos kérdés megértését segítette elő. Például kiderült, hogy neurobiológiai oka van a transzneműségnek, amikor valaki úgy érzi, ő valójában a másik nemhez tartozik, rossz testbe született. A jelenség okának megvilágításával sokat változott a transzneműek elfogadása. A könyvben más példákat is bemutat a szerző. Az agyi képalkotó eljárások révén például bizonyos betegségek esetén előre ki lehet szűrni azokat a gyógymódokat, amelyek nagy valószínűséggel nem lesznek hatékonyak. Egyebek mellett olyasmi, hogy mondjuk egy poszttraumás szindrómás beteg reagál-e a traumaközpontú kezelésre, vagy más módszert kell választani a gyógyításához.
Az agyszkennelés ma már a marketingkutatások alapja is. A képalkotó eljárások segítségével látható, hogy agyi aktivitásunk miként változik különböző ingerekre. A marketingeseknek nyert ügyük van, hiszen ezzel előre jelezhető a vásárlási szándék. A neuromarketing arra épít, hogy agyunk miként reagál például a különböző termékekre, színekre, csomagolásra, zenére vagy a reklámokra. Az agyszkenneléssel kinyert információk hitelesebb választ adnak arra nézve, hogy valaki megvásárolja-e az adott árut vagy sem, mint amit a vizsgált személy erről mond. Más kérdés, hogy mennyire érezzük ezt ijesztőnek.
A nemzetközileg elismert, többkötetes szerző könyvéből kiderül, hogy nagyon vékony a jég a “normáliok” és a “pszichopatológiások" között. Dick Swaab szerint idegrendszeri fejlődési zavar okozhatja a pszichopata személyiség kialakulását. Az ilyen emberek szeretik a hatalmat, a mások feletti uralkodást, és döntéseiket gyorsan, érzelmek vagy empátia nélkül hozzák, megbánást sohasem tanúsítanak. Ezek a jellemvonások ahhoz is hozzásegíthetik a pszichopatákat, hogy magas társadalmi-, gazdasági pozícióba emelkedjenek.
Mire a könyv végére érünk, számos válasszal leszünk gazdagabbak, és abba is betekintést nyerünk, hogy az agykutatás révén hogyan segíthet a művészetterápia, vagy miként határozza meg agyunk a párválasztásunkat. Mélyenszántó témák, olvasmányos stílusban tálalva.
Dick Swaab: A kreatív agy -- Hogyan hat egymásra az ember és a világ
Libri Kiadó, 2017, 543 oldal, 4999 Ft
Papp Tibor
Hogyan működik az öröklődés? Siddhartha Mukherjee: A gén című könyvének ajánlóját elolvashatja ide kattintva
Utolsó kommentek