Hangulatingadozásnak nevezzük azt, amikor valakinek rövid idő alatt jelentősen megváltozik az érzelmi állapota: vidámból szomorú lesz, lelkesből csüggedt, pörgősből fásult. Ezeket a változásokat okozhatják a körülmények vagy a környezet, esetleg valamely mentális betegség, de akár kiváltó nélkül is bekövetkezhetnek. Az enyhe hangulatingadozás hétköznapi jelenség, amennyiben viszont az életvitelt ellehetetlenítő mértékben sújtja az illetőt (például napokig nem képes kikelni az ágyból emiatt), akkor orvoshoz kell fordulni vele.

Mi okozza a hétköznapi hangulatingadozásokat?

Szakértők szerint a "hangulat" az agyunkban zajló pillanatnyi kémiai reakcióktól függ. Amikor egyik-pillanatról a másikra megváltozik a hangulatunk, az azt jelzi, hogy az agyunkban zajló kémiai folyamatok eltérnek az addigitól. A hangulatunkat befolyásolhatja az is, hogy mennyit alszunk, hogyan táplálkozunk, milyen gyógyszereket szedünk, és ezek változása is visszahat a hangulatunkra.
Amikor az életünkben megváltoznak a fontos dolgok vagy nehézségek lépnek fel, akkor megnő a hirtelen, megmagyarázhatatlan hangulatingadozások gyakorisága. Például a tizenévesek gyakran szenvednek hangulatingadozásoktól: ebben az életszakaszban komoly kihívás jelent az identitáskeresés, a személyiség külvilág felé történő bemutatása, elfogadtatása. Azoknál is komoly a hangulatingadozások kockázata, akik súlyos distressz (negatív stressz) nyomása alatt vannak, mert ilyenkor a legkisebb negatív történés jelentős hangulatingadozást okozhat.

Mivel a hétköznapi esetekről szól ez a cikk, nem kerül szóba az olyan, súlyos fokú hangulatingadozás, amelynek orvosi vagy pszichiátriai oka lehet.

A hétköznapi hangulatingadozásokat lehet és kell is kezelni, mert hosszú távon ezek is káros hatással lehetnek az egészségre és a mentális jóllétre.

Öt stratégia a hangulatingadozások elsimítására

1. Naplózás
Amikor különösen boldognak vagy levertnek érezzük magunkat, néhány sorban dokumentáljuk a helyzetet és lehetséges előzményeit. Így talán sikerült felfedeznünk valamilyen mintázatot a hangulatingadozások előfordulásában, és azonosíthatjuk a kiváltó okokat.
2. Testmozgás
Mozgás hatására boldogsághormon, endorfin kezd termelődni a szervezetünkben. Az endorfin segít a stressz enyhítésében és javítja a kedélyállapotot. Nem kell ehhez lefutni egy maratont, már a mérsékelt testmozgás (egy félórás tempós séta) is enyhítheti a borongós hangulatot.
3. Napirend
Nagy segítség lehet ez a hangulatingadozások kiküszöbölésére, mert bár elsőre montononnak tűnik mindennap ugyanakkor végezni bizonyos tevékenységeket, mégis ezzel mérsékelhetők az érzelmek hullámvasútjának hegyei-völgyei.
4. Alvás
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy napi legalább 8 óra alvásra van szüksége szervezetünknek, agyunknak ahhoz, hogy fennmaradjon a megfelelő kémiai egyensúlya. A kialvatlanság nemcsak morózussá tesz, hanem fokozza az étvágyat (különösen a túl zsíros, sós, édes ételek iránt), csökkenti az energikusságot, továbbá a szomorúságig ronhatja az általános kedélyállapotot.
5. Táplálkozás
A hangulatingadozás fő kiváltói között szerepel a cukor, az alkohol és a koffein. Érdemes ezek fogyasztását csökkenteni, ezzel párhuzamosan törekedni a tápanyagokban gazdag, kiegyensúlyozott étrendre.

Hogyan működik a segítő beszélgetés?
A hétköznapi hangulatigadozások gyakran valamilyen felderítetlen ok következményei, ezért a mentálhigiénés szakember segít ezt azonosítani. A konzultációk során az egyén megtanulhatja, miképpen enyhítse a hangulatingadozásokat, például naplózással, meditációval, tudatos jelenlét elsajátításával vagy akár egyszerű légzőgyakorlatokkal. Ha sikerül ezt elérni, már könnyebb lesz felülkerekedni a kiváltó okon is. 
Érdemes tisztázni, hogy a hangulatingadozások valamilyen mentális problémából vagy más jellegű szorongásból fakadnak. Amennyiben mentális vagy érzelmi distressz, vagy egy bizonyos élethelyzet következményeként jelentkezik hangulatingadozás, a segítő beszélgetések során ezek azonosíthatóvá válnak. A szakember segítségével könnyebb elsajátítani olyan megküzdési stratégiákat, amelyek csökkentik a stresszforrások hatását. Az egyén képes lesz tudatosabban megélni a jelen pillanatot, illetve megtanulhatja, hogy hosszú távon hogyan kezelje a hangulatait és alakítson ki egészséges érzelmi egyensúlyt. 

Légzőgyakorlat animált érzelmekre
Ebben a posztban Lucas Zanotto humoros és találó animációi szolgáltatták a különféle lelkiállapotok illusztrálását. Az olasz designer 3-D számítógépes grafikái szavak nélkül is képesek érzékeltetni a hangulatingadozásokat, az érzelmi hullámvasutat. Itt látható a Six Kinetic Characters című kisfilm zenével, alatta pedig a légzőgyakorlatom az egyik karakterre.

Végezz lassú belégzést az orrodon keresztül úgy, hogy közben a mosolygós arc kétszer is feljusson a hullám tetejére, majd a szádon keresztül lassan fújd ki a levegőt, miközben a szomorú arc is kétszer feljut a hullám tetejére.

Ha még mindig "lent" volnál, ajánlom figyelmedbe Lucas Zanotto egy másik videóját, amelyben a végletekig leegyszerűsített bohókás állatfigurák vannak. Ha sikerül mindegyiket felismerned, kérlek, dobj nekem emailt!

Hiver't-Klokner Zsuzsanna
okleveles online mentálhigiénés tanácsadó